31 May 2015

TGHH, Please Step Down ... Beralah Aje Ler ! Tak Apa Kalah, Asal Islam yang Menang !, kan ?





Teman peratikan & yakin apa saja masalah, isu, ada khilaf tu eloknya kita rujuk apa kata Al-Quranul Karim, hadith atau sunah Rasulullah s.a.w. atau ijmak ulamak muktabar (TGHA?), Qias & turutan disiplin ilmu lain. 1st thing 1st !

If and When we opt to such an odious act, start calling (bad) names, label itu ini, tuduh orang itu ini, bagai, tu semua senang aje nak dibuat ! TAPI tak selesai apa isu, masalah, kemelut ! It just make it worse! Jerat ni boleh mengena pada sapa saja yang cuai hatta "orang besar", Raja, Sultan, PM, Menteri, MB, tok guru, tok imam, tok khadi, tokoh apa jurusan - yang luaran hebat, yang amat bijak-sini-sini !! 

Hati-hati, yer ! "You Give Love a Bad Name" like ustaz Don nasihatkan.... eh, typo...bukan, tu Jon Bon Jovi yang cakap !! hehe


Orang bijak-sana mesti berhikmah, beradab, baru diakui rakan & lawan ! Baru nampak "smart, cool" ... yeah, me trying to be 1. mari kite semua la, cuba usaha perelokkan akhlak, adab & jiwa untuk menepati gaya & sistem hidup Islam yang pernah dipamerkan Rasulullah s.a.w. & sahabat r.a.!

Imam al-Ghazali rah.a. meletakkan 5 faktor yang akan mempengaruhi 
pembangunan akhlak seseorang, iaitu: 

(1) Tazkiyyah al-Nafs atau pembersihan jiwa; 
(2) Mujahadah atau melawan hawa nafsu; 
(3) Melazimi amalan kebaikan; 
(4) Membuat sesuatu yang bertentangan dengan akhlak 
yang buruk; 
dan 
(5) Muraqabatullah atau pengawasan diri terhadap Allah 
SWT 

(al-Ghazali, 2003:10) 


Ingat ler kita semua termasuk TGHH, Tok Guru ker, Tuan-ku ker si Tuan Man, Ustaz Don ker sapa pun kite ni... bahawasanya kita tak payah susah-susah kejor jawatan untuk jadi terkenal ! Kejor dapatkan redho Allah & taqwa tu cukup dah.. that's suffice ! 

Dari Sa’ad r.a menceritakan bahawa beliau telah mendengar Nabi SAW bersabda: Allah SWT menyukai hamba-hamba yang bertakwa, yang tidak berharap kepada makhluk dan tidak terkenal.
 (HR Muslim)




Dari Shaddad ibn Aus r.a meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah SAW bersabda: Orang yang bijak itu ialah orang yang sentiasa menghisab (memperbaiki) akan dirinya dan beramal dengan amalan yang akan dibawa selepas mati. Dan orang yang bodoh itu ialah orang yang sentiasa mengikut keinginan hawa nafsunya dan berangan-angan mendapat (pengampunan) Allah. 

(HR Tirmizi)



Dari Zaid bin Thabit r.a berkata: saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: Jika matlamat seseorang itu adalah dunia maka Allah SWT akan memporak perandakan urusannya. Yakni Allah SWT akan menyusahkannya di dalam segala urusan (rasa khuatirkan) kemiskinan terbayang-bayang dihadapan matanya, dan dia akan mendapat dunia hanya sekadar apa yang telah ditakdirkan untuknya. Dan sesiapa yang niatnya adalah akhirat, maka Allah SWT akan memudahkan urusannya dan Allah SWT akan menjadikan hatinya kaya, dan dunia akan datang dalam keadaan hina kepadanya. 

(HR Ibnu Majah)


Pada suatu hari baginda Nabi Muhammad s.a.w bercerita pada sahabat-sahabatnya, baginda bersabda:

"Apakah perlu aku khabarkan kepada kamu tentang ahli syurga, iaitu setiap orang  yang lemah dan merendah diri, sekiranya ia  bersumpah kerana Allah (untuk melakukan sesuatu) nescaya ia akan melakukannya. Apakah perlu aku khabarkan kepada kamu tentang ahli neraka, iaitu setiap orang yang degil sombong dan takabbur".

(al-Bukhari 8:24:Kitab Adab)



Daripada Abu Umamah r.a. berkata : Rasulullah SAW bersabda :

“Sesiapa yang meninggalkan perbalahan, sedangkan dia di pihak yang salah, nescaya dibinakan untuknya sebuah rumah di sekitar Syurga.
Dan sesiapa meninggalkan perbalahan sedangkan dia di pihak yang benar, nescaya dibinakan baginya sebuah rumah di tengah Syurga.
Dan sesiapa yang memperelokkan perangainya, nescaya dibinakan baginya tempat yang paling tinggi di dalam Syurga”.

(H.R. Abu Daud, At-Tirmidzi, Ibnu Majah dan Baihaqi)


Daripada Abu Darda’, Abu Umamah, Waiylah bin Asyqa’ dan Anas bin Malik. Mereka berkata: 

Telah keluar Rasulullah SAW telah marah-marah dengan semarah-marahnya. Yang sebelum ini tidak pernah Rasulullah marah seperti itu. Kemudian kami bercakap-cakap “.

Maka Nabi SAW bersabda :


“Bertenang Wahai Umat Muhammad, sesungguhnya telah binasalah orang yang sebelum kamu ini (perbalahan), tinggalkanlah perbalahan yang boleh mendatangkan sedikit kebaikan. Tinggalakanlah perbalahan…sesungguhnya orang mukmin itu tidak berbalah. Tinggalkanlah perbalahan, sesungguhnya perbalahan itu mendatangkan kerugian. Tinggalkanlah perbalahan, memadailah dosa kita jika kita sentiasa dalam perbalahan.Sesungguhnya aku tidak memberikan syafaat baginya (orang yang berbalah) pada hari Kiamat. Tinggalkanlah perbalahan, sesungguhnya aku memberi jaminan dengan tiga buah rumah di dalam Syurga : Di dalam taman-tamannya, di tengah-tengahnya dan tempat yang paling tinggi iaitu untuk orang yang meninggalkan perbalahan. Sesungguhnya ia perkara pertama yang ditegah dari Tuhanmu selepas (tegahan) menyembah berhala iaitu perbalahan”. 

(H.R. Tabrani).


2 comments:

  1. assalamualaikum...
    kena tinggalkan perbalahan dalam hati,dalam fikir,dalam risau,dalam resah,dalam tenang,dalam jaga,dalam lena,dalam senang dalam susah...

    jgn berbalah...

    tapi....jangan "tinggalkan" umno dalam fikir,dalam hati,dalam nyanyi,dalam mimpi,dalam jaga,dalam ngigau...
    (ganti je perkataan umno tu dgn parti ape yg dipuja@taksub atau yg dibenci sampai ketulang@tahap gaban)

    awak tinggalkan je pkr umno dap pas mic mca semua bhai,depa sama je...
    amacam?ada berani bhai?

    saya takut nanti awak demam sebab ketagih nak menyebut@nyanyi "umno...umno....umno...umno...umno...umno..." je nanti hehe...

    cuba bhai lupakan je depa semua..depa semua sama je..
    cuba sekali...cuba 2x cuba 3x cuba 4x..cuba sampai boleh..

    disini saya ulang balik hadis yg kamu titipkan kat atas bhai utk aku@kamu@semua..

    Dari Sa’ad r.a menceritakan bahawa beliau telah mendengar Nabi SAW bersabda: Allah SWT menyukai hamba-hamba yang bertakwa,YANG TIDAK BERHARAP KEPADA MAKHLUK dan tidak terkenal.
    (HR Muslim)
    semoga berjaya lupakan mereka..mereka sama sahaja..
    bukan nak berbalah..
    memadai kamu jawab insyaAllah...

    ReplyDelete
  2. wa'alaikum salam warahmatullah Anon... saya ingat lebih indah bila berbicara jika yang bertanya punya 1 nama walaupun samaran yang membayangkan jati@diri ! Kita boleh lebih mesra & beradab, tak begitu? Begitulah kiranya jika saya ada HARAP KEPADA MAKHLUK seperti awak supaya boleh lebih bersopan? Atau, ini cara awak tak mahu TERKENAL ?

    ;) ..." .. through hatred or truthful love, we sincerely & practically reveal real selves !! Moreover we're heading the end of life !!!

    Politik ni sahsiah, bro...or would i call u bhai (adik?) too ?? Politik ni perlu bro. Tak sepenting iman, amal, ilmu & taqwa...but all please "Be realistic". Tak perlu berbalah pasal ni? YES.. to certain degree i'm agree ! Berbalah kalau SEMUA terlibat tu TAHU adab, akhlak mulia serta berbincang dengan penuh ilmiah, tu elok juga. Tu ler rahmat, hikmah buat kita !

    Sedangkan berprasangka pun ada baik tapi ada masa setengah perkara perlu buang prasangka kita yang boleh buat kita berdosa.

    Kita kena ada kerajaan dalam negeri, negara kita. Kena ada pentadbiran & kuasa over the others to rule, how it'd be governed ! Di masjid, surau, kampung, JKKK, dalam kilang, office politics nevertheless. Tak kisah di mana, dalam Islam pun ajar sahsiah cara Rasulullah s.a.w., shabat ajmain, hingga tamadun Abbasiah, Umayyah, Uthamaniah terkemudian kerajaan Najib-Rosmah.

    Awak kerja apa? Oh awak meniaga yek? Mustahil tak terlibat apa saja hal politik atau orang politik? Berurusan dengan GLC, dengan jabatan kerajaan tu bukan ke politik. Semua prosedur, polisi, SOP, akta kena melibatkan proksi, even not directly melibatkan orang politik peringkat legislative sekalipun.
    Jawapan tinggal cara kita bawa diri dalam politik saja. Sebab saya rasa saya nampak beberapa kes @ tanda orang yang terlibat politik ada tanda-tanda baik di waktu dia meninggal dunia ! Bukankah kita semua mahukan Husnul khatimah.

    Ya senang kita tinggalkan ajer carca-marba dunia politik ni. Kalau itu awak maksudkan. Terima Kasih atas nasihat awak tu. TAPI jangan ingat kita boleh jawab soklan di akhirat (1stly di qubur) berkenaan hal "Amar Makruf, Nafi Mungkar" kalau kita ahli zikir, abidin atau syuhada' sekalipun ! If we care enough we must to do something to others.

    Dakwah tu besar ganjarannya DAN dalam pelbagai cara, bentuk. Fisabilillah pun begitu. Dalam politik pun HARUS dipraktikkan kepentingan dakwah secara menyampaikan@tabligh ni. Prior to that, kita kena cukup sifat mahmudah. Akhlak, adab tu 1st!! Ilmu comes 2nd. Tak perlu banyak, cukup ada 1, sampaikanlah kepada yang lain !!"Siddiq, Amanah, Fatonah, Tabligh" remember ?

    Sejenak berfikir di "jalan Allah" .... "risau akan nasib umat" .... don't this rings a bell to you?

    InsyaAllah .. kita boleh jawab !!







    ReplyDelete

Comment as you like... Tulislah seikhlas hatimu!