21 August 2010

Membudayakan Politik Baharu Malaysia

Pakatan Rakyat (PR) dinasihatkan supaya mempopularkan budaya politik yang lebih sihat dengan mengetepikan provokasi Senator Ezam Mohd Noor yang mendakwa Datuk Seri Anwar Ibrahim berzina dan liwat. Badrul Hisham Shaharin, yang lebih dikenali sebagai Chegu Bard, Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), mengingatkan pemimpin dan penyokong PR supaya rakyat tidak muak dengan budaya politik PR sebagaimana mereka muak dengan 'politiking' Ezam & UMNO-BN kebelakangan ini.


"Ezam membawa politik kebencian, provokasi dan sumpah sana dan di sini yang sebenarnya tiada kene mengena pun dengan rakyat. Apa untungnya ini semua pada rakyat sedangkan mahasiswa terbeban dengan hutang PTPTN, buruh hidup melarat dengan gaji yang kecil, rasuah dan jenayah sana sini, apa untungnya rakyat. Sekarang ini rakyat dah muak dengan politik yang 'politiking' seperti ini, rakyat susah dan sepatutnya kita (Pakatan Rakyat) perlu mencari jalan menyelesaikan masalah rakyat dengan budaya politik yang lebih sihat," ujarnya.
Beliau yang pernah menyertai Ezam menubuhkan Gerakan Anti Rasuah dan Korupsi (GERAK) berkata dengan memanipulasi sejarah silam Ezam langsung tidak akan menguntungkan rakyat.
"Kalau kita nak main-main sumpah seperti Ezam, kita boleh membangkitkan sejarah Zaid Mat Arif menuduh Ghani Harun mempunyai hubungan sulit dengan isteri Ezam waktu dia dalam penjara. Sampai sekarang, ketiga-tiga mereka dalam Umno dan kalau dimain politik sumpah dengan minta ketiga-tiga mereka ini saling bersumpah sekarang pun tak selesai masalah pokok yang dihadapi rakyat," ujarnya sambil menegaskan 'politiking' saling bersumpah tidak menguntungkan rakyat.


No comments:

Post a Comment

Comment as you like... Tulislah seikhlas hatimu!