20 October 2011

MURTAD ... Who Actually Cares All These Years?


Why all the sudden? Why now? Like they, UMno-BN care all this whilst! Bugger off! 
........ Sumber daripada sini!!
Islam adalah agama dialog dan hujah. Ia bukan agama perhimpunan untuk membantah orang lain bersuara. Itu perbuatan gereja yang telah menghasilkan natijah yang buruk dan melahirkan sikap anti-agama. Menjerit di jalanan kerana kononnya ada orang murtad adalah tindakan yang tidak bijak. Padahal Allah telah memberikan panduan agar Islam ditegakkan atas hujah dan dialog. Firman Allah (maksudnya):
“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah dan mauizah hasanah (nasihat yang baik), dan berbahaslah dengan mereka dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui siapa yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk (Surah al-Nahl: 125).
Menuduh orang lain murtad juga secara semberono hanya mengulangi apa yang dilakukan oleh gereja Katholik. Natijahnya, lenyap kekuatan istana yang dipergunakan dan lenyap juga keyakinan manusia kepada agama itu sendiri. Apakah kita ingin mengulanginya?

p/s : Setuju ... HIMPUN tu bagus juga.. TAPI kurang bijak, kurang efisien untuk menekan kerajaan kini untuk melaksanakan yang lebih penting untuk umat Islam negara ini - menegakkan undang-undang Islamik (hukum hudud) & memjadikan persekitaran yang lebih kondusif untuknya! 

2 comments:

  1. dulu aku marah kalau ada orang kutuk ulamak2 gomen,,,,masa tu rupanya aku beriman secara dengaq cakap,,,dan sekarang,setelah ALLAH bagi peluang kat aku untuk memahami apa yg RASULLULLAH bawa dan ajaq,,sah lah kutukan2 itu sangat berasas.aku semakin heran,,pasai apa ulamak2 ni tak pernahpun mengajaq ayat2 yg memang kene batang hidung depa,,contoh,ayat dalam surah AL-BAQArah,ayat 41-42,maksud ayat sangat mudah utk dipaham,takyah pi mesir,jordan,ALLAH dah warning supaya jangan jual ayat2NYA dengan kelebihan yang sedikit faedahnya(elaun dan gaji besaq,kawasan balak,tanah,kereta mewah)dan jangan harus mencampoq adukkan yg benaq dan yg salah,dan kamu sembunyikan yg salah padahal kamu semua mengetahuinya..tapi setelah aku paham akan kehendak ALLAH,kini aku hanya melihat dan mengisbatkan bahawa sesungguhnya ALLAH memang nak bagitau kt kita bahawa apa yg berlaku,,semuanya dah di ceritakan dalam AL-QURAN,,,dan bertepatanlah kalau ALLAH gelar ulamak2 cari makan sebagai lebih teruk dari lembu,kambing,ayam,itik,asalkan ianya dikategorikan sebagai binatang ternak,tak caya?sila rujuk juz 19,surah AL-FURQAN,ayat 44...jadi saudara2,,ALLAH dah pesan kat kita supaya memaafkan mereka,kerana hukuman utk mereka ALLAH dah tetapkan dan selayaknya itu adalah HAQ ALLAH..(juz 25 surah AL-JAATHIYAH,ayat 14.oleh itu saudara2ku,,janganlah kita marah kt depa sehingga dengan cara tak sedaq,kita telah melanggaq HAQ MUTLAK ALLAH,,,hindarkan jiwa kita dari syirik2 halus dan tersembunyi...maafkan aku andai ada yg tersinggung dan aku yakin bahawa ALLAH berkuasa keatas hamba2NYA.

    ReplyDelete
  2. Bagus la bila ramai orang kita boleh "Melihat" apa yg betul & salah. Tak ikut melulu. Ulamak Gomen ker TGHH ker, TGNA, PAS ker ABIM, NGO Islam lain, baik sapa pun, kena sentiasa betul/ tepat. Jangan kita ikut melulu saja. Sebab kalau dia silap kita tak perasan silap tang mana. TAPI, kalau kita sendiri berfikir & tahu depa ada silap, ok, jangan ikut ..at least jangan ikut kes/isu yg tertentu.

    BUT to forget it & forgive them, eh? Yeah right! Why not, er? Hukuman untuk ulamak tetap ada, mesti la ada. TAPI kita mesti 'hukum' mereka yg lalai, tamak tu dengan cara kita la. Banyak cara actually. 1st, jangan ikut apa yg tak betul dia cakap/buat. Kita jangan Undi (sokong) pun boleh.

    Sebabnya mudah...kita sendiri kena fikir sesuatu peristiwa/kes/isu berasaskan kpd paksi kebenaran dlm Islam. Bagus la anda boleh berfikir yg ada Ulamak buat tu ada yg salah...DAN, ingat, tak semua ulamak ( gomen, neutral, berparti) tu salah jugak. Kita sendiri fikir ikut neraca ilmu untuk pertimbangkan atau menilai sesuatu. Jangan kita ikut sedap rasa hati saja sebab hati kita tak tentu. Sebab akhirnya kita sendiri menjawab di alam lain, kan?

    ReplyDelete

Comment as you like... Tulislah seikhlas hatimu!