13 January 2013

"I am a Fighter" ? Omg... habih jahanam la bola macam ni !


Tersebutlah kisah seorang kepala sebuah Persatuan Bola Sepak Negara Boleh Sokmo, yaitu Raja Mad Gmoblok bin Raja bodohpiang. Beliau bertitah bahawa baginda tidak akan berundur daripada jawatannya selagi khidmatnya diperlukan oleh badan induk tersebut. Arakian, baginda bertitah daginda tidak boleh menghalang pihak-pihak tertentu membuat desakan supaya baginda berundur daripada jawatan itu kerana negara ini mengamalkan kebebasan bersuara.

"Selagi saya dikehendaki dan ada pihak yang tidak mahu bagi saya berundur diri...saya masih jadi Presiden FAM," titahnya kepada paparazzi sebaik baginda kembali dari menyaksikan persembahan bermutu tinggi bolasepak liga di luar negara, tempoh hari.
FAM here stands for Fun, Amazement, Mused Organisation .. something like that... yeah yea !! Rock rules !

Kepulangan baginda disambut oleh Menteri Besar Bodo P*ang, Nan Jacob diiringi hulubalang seramai 103 orang yang menamakan diri sebagai 'Penyokong Raja Mad untuk Presiden FAM'. (Oh la laa... ramai sungguh la sokongan tak berbelah bagi tu.. hehe)

Baginda bertitah FAM sentiasa berusaha memperbaiki mutu permainan, kualiti pemain, jurulatih serta mencungkil bakat baharu bagi mengangkat semula maruah dan mutu bola sepak negara.

Ofc... tu pasal graf ranking FIFA kita semakin 'naik' mencecah 170 di dunia... Brazil, Sepanyol pun 'kalah'.

"Main bola ada menang, ada kalah, kalau menang saja dengan orang lain tak payahlah kita berlawan, (untuk kejohanan) AFF (Suzuki Cup) baru-baru ini nasib kita tak berapa baik.
"I'm a fighter (Saya adalah pejuang)....kita lawan, kita ada ramai pemain yang masih lagi tidak dikemukakan, jangnlah 'kerana nila setitik, rosak susu sebelangga',
" titahnya.

Ha ha ha ... kelakar gak orang tua ni... apa fighter? Band Foo Fighter ker, Street Fighter? Sapa pun tak mau lawan lu. Lu mau fight apa lagi after all this f*****g years ? Sendiri turun la, sudah sudah la, habih cerita. Kita olang sudah fed up .. kita mau perubahan for better future... Lagi tak paham bahasa?


Baru-baru ini beberapa pihak mendesak supaya baginda meletak jawatan tersebut dan memberi peluang kepada pemimpin baharu yang mempunyai banyak visi dan idea segar dalam memartabatkan bola sepak negara.

Perkara itu turut menjadi perhatian beberapa bekas pemain kebangsaan yang meluahkan perasaan sama dengan berharap berlaku transformasi dalam pengurusan bola sepak Malaysia.

- quoted from Bernama .. tq ~


Sementelah, seorang Tengku yang lebih pragmatik, dinamika faham akan this latest hiccup.

Tengku setuju akan tiba masa perubahan perlu dilakukan dan pasukan bolasepak negara perlu bangkit untuk meneruskan perjuangan. 

Tengku walau bagaimana pun tak setuju tukar segera presiden FAM sebab ia tak menjamin kejayaan mendadak skuad kebangsaan. Common sense !

"Seandainya kepimpinan sedia ada Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) mahu ditukar kepada yang baru, seorang pengganti yang baik dan mampu membawa kejayaan perlu dicari," Tengku.
“Malah, desakan pun tidak seharusnya bertalu-talu, harus lebih praktikal, kalau nak tukar yang baru, kena cari pengganti yang baik yang boleh membawa kejayaan,” tambah baginda
Good PR...kudos Tengku!

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas gesaan sekumpulan penyokong tegar bola sepak negara yang meminta pengurusan tertinggi FAM dirombak dan presidennya, Sultan Ahmad Shah meletak jawatan.

Jurucakapnya, Al Fadli Awaludin, berkata pengurusan tertinggi FAM yang tidak pernah bertukar sejak 28 tahun lalu perlu diberi nafas baru bagi meletakkan semula Malaysia dalam peta bola sepak dunia. Perkara itu turut menjadi perhatian beberapa bekas pemain kebangsaan yang meluahkan perasaan sama dengan berharap berlaku transformasi dalam pengurusan bola sepak Malaysia. 

Tengku mengakui tindakan sekumpulan penyokong Harimau Malaya mendesak supaya presiden FAM meletak jawatan adalah hak kumpulan terbabit untuk bersuara.

Sebenarnya ini isu berprofil tinggi... itu hak dia (kelab penyokong) nak bersuara dan juga hak presiden untuk jawab, saya tidak boleh jawab apa-apa.
“Tidak dinafikan satu hari nanti kita semua kena tamatkan (berundur) secara baik atau secara tidak baik... termasuklah saya kerana ‘nobody is indispensable’ (tiada yang tidak boleh diketepikan) dan perkara ini adalah lumrah,” katanya.
p/s :

Yezzaaa...  Perubahan perlu when it's time, just like this photo below. Who wanna deny it for the sake of this nation ?  




2 comments:

  1. Salam Bro;

    Cakap banyak pun tak guna dengan DewataRaya tuuuu... biarlah dia pegang jawatan tu sampai mampoooossss...!!!!

    hahaha... gua nengok muka dia dalam paper pasal isu letak jawatan pun gua dah menyampah... rasanya nak pijak2 jer.. paper tuuu... hahaha...

    ReplyDelete
  2. Wslm wrmth wbrth bro ISA

    yep ini semua pasal sikap gila kuasa..tamak haloba..& nak cover line silap dosa noda penyakit orang atasan. Macam la orang lain tak mampu ganti/ drive us fwd? Gi mam la ni kaki rem olang punya!

    ReplyDelete

Comment as you like... Tulislah seikhlas hatimu!