20 October 2014

Kita Kena Biasa-biasakan ler Mengatakan Orang (PUN intended) .. dengan syarat !





Kita ni kena ler paham Islam ni MUDAH aje.JANGAN tak paham bab "MENGATA ORANG" @ cerita buruk orang lain sesama kita ni !!

Hukum "mengatakan (keburukan) orang" asasnya memang "Haram".. yes, ada hadith tu merakamkan betapa Rasulullah s.a.w. benci orang menceritakan aib (buruk) orang kepada baginda. Literally camtu ler apa yang kita tahu (baca, dengar) daripada hadith tu.

TAPI hukum ni bukan tetap kepada semua orang, keadaan, kes .. ada pengecualiannya !

Hukum feqah ni berubah mengikut keadaan...tambahan, jika ia bersangkutan maslahat kebobrokan kepimpinan@ pemerintahan (politik), jenayah, kezaliman kepada orang lain & untuk maksud pengajaran kepada umum !!  Penafsiran dibuat oleh ulamk muktabar sejak zaman berzaman. 

Untuk sapa rasa tak suka nak mengata orang lain, OKAY, go on IF you can ! Pastikan "lu bikin serupa lu cakap" !
 
TAK usah le holier than thou !! Kita HARUS mengata orang JIKA tepat syaratnya.

JANGAN ler sembunyikan hal ni wahai para ulamak, ustaz "setan bisu" .. Ajarkan ler kepada masyarakat tentang kebenaran ilmu biar pahit, perit sekali!

Untuk orang yang di"kata"kan tu, "GI NGAJI, natang !" (pun intended)  ..haha






2 comments:

  1. Salam Hanz

    Mengata orang itu ini memang mudah. Lebih-lebih lagi bila orang yang dikata itu tiada ruang untuk membela dirinya. Contohnya 2 ADUN PAS yang menyokong TSKI ditukar. Macam2 kata nista dan gelaran diberi oleh golongan yang mengaku ulama kepada 2 ADUN itu. Ada demer bertemu dengan ADUN itu supaya 2 ADUN itu boleh membela diri?

    Jika perangai begini diteruskan, Yong tak nampak sokongan kepada PAS akan bertambah.

    ReplyDelete
  2. wslm kak yong

    :) nampaknya ghope tu ler !

    ReplyDelete

Comment as you like... Tulislah seikhlas hatimu!