03 March 2015

Keme Taat kat si 'Bahlul' yang Bijaksana SAHAJA.. daripada raban teben wala' kat Ulamak "Barua Setan" Dunia !!



Don' be a fool ... yet, be like "Bahlul @ Bohloul".. if we can !  

Al - Fatehah !! Credit where credit is due !



Sebutan "Bahlul" bukanlah dari Bahasa Arab tetapi berasal dari Bahasa Persia (Iran) yang erti harfiahnya adalah ”gila" atau " sakit jiwa”.

Ia bukanlah sebuah rekayasa atau fantasi belaka. Ternyata, ia adalah seorang tokoh dengan jolokan  "Bahlul" itu sememangnya ada. Dia bernama Wahab Bin Amr, atau, Wahab Ibn Amr.

Dia dilahir di Kufah dan wafat di Basrah (Baghdad) pada tahun 812 M. Hampir separuh hidupnya menetap dan tinggal di Basrah (Baghdad), yang pada waktu itu dipimpin oleh dinasti Khalifah Abbasiyyah yang zalim.

Wahab bin Amr atau "Bahlul" sebenarnya adalah seorang sufi yang soleh dan bijaksana. Dia juga hidup di antara para sufi-sufi besar di zamannya seperti Al Muhasibi ra (w. 857 M), juga Abul Qasim Junaid Al Baghdadi ra (w. 910 M).

Some said, because of a critcal situation, Bohlol acted insanely by the Imam's order. By doing this, he was saved from back then Caliph, Haroun's punishment. Now, without any fear of danger, and in amusing ways, Bohlol protected himself from tyrannies. He insulted the notorious caliph and his courtiers just by talking. Nevertheless, people acknowledged his superior wisdom and excellence. Even today many of his stories are narrated in assemblies and teach the listeners valuable lessons.

Before becoming insane, Bohlol lived a life of influence and power, but after obeying the Imam's order, he turned his face away from the majesty and splendor of the world. In reality, he became crazy over Allah. He dressed in rags, preferred desolate places over Haroun's palaces, lived on a bite of stale bread. He did not accept favors from or depend upon Haroun or those like him. Bohlol preferred that way of life rather than bow down to the caliph and his courtiers.

One day Bohlol arrived at Haroun's palace and saw that the throne was empty. There was no one to stop him, so he unhesitatingly and fearlessly went and sat in Haroun's place. When the court slaves saw this, they immediately started whipping him and took him off the throne. Bohlol started crying. Haroun came and saw this; he asked those nearby why Bohlol was crying. A slave told him the whole story. Haroun scolded them and tried to cheer Bohlol up.

Bohlol said he wasn't crying at his condition, but at Haroun's condition. "I sat on the seat of caliphate wrongfully for a few seconds and received such a beating and endured such misfortune; but you have been sitting on this throne all your life! What troubles you must receive, yet you still don't fear the consequence."


Banyak lagi cerita si "Bahlul" yang hebat tu... antaranya, di zaman wali Allah Junaid Al-Baghdadi @ Abul Qasim, yang sanggup "mencemar duli" pegi cari si "Bahlul" untuk dapat nasihat @ berguru akan beberapa perkara !

NOWADAYS, today's news ?? IT's no news as it's nowt new to observe kita banyak betui tak macam "Bahlul" ... TAPI memang lebih teruk daripada bahlul (bodoh) bacaan & strategi politik, demer pulak nak kuasa, jawatan, sokongan untuk kepentiangan duniawi demer saja ! Umarak dengan hegemony, kerakusan, kasar, korup.

DAN, to make thing worse, perangai ulamak banyak pun macam celaka @ jadi barua setan ! Inke benor demer nak kuase, jawatan, sokongan.... yeah right, better the (red) devils we know, eh? That rings bell to anyone? Yes, that exactly do the rounds lately !

haha !! 

Takkan kita nak taat membab*buta kut? Kita, kan ker Islam? Baik ler kite taat kat si Bahlul tu, lagi elok daripada sesat larat, raban teben dibuatnya kita dengan segala makneka reka cipta 'FAKTA' @ fatwa yang auta ! Hari-hari mau tipu orang, lama-lama jadi "Auto-Auta", perhaps !



Baru perintah PAS dia dah tak berapa adil .. tu belum perintah negara lagi. Arghh Jangan sape nak tegur@ kritik dia, tau ??
Dia sah BUKAN "Bahlul" TAPi lu sendiri mau ingat la .. ni tahun "sheep" !  

Goat Luck to him & his fellowsheep ! Mesti ada "kambing hitam" punya lah ! Tak caya?
hehe



3 comments:

  1. A'kum Hanz

    Wahab Bin Amr ahli sufi......dan pada pandangan Pak Din, dia bukan buat-buat gila tetapi memang dia gilakan dan terlalu 'cintakan' Allah. Jadi bagi yang tidak faham mereka mengatakan orang ini gila atau buat-buat gila.

    Inilah masalahnya bila manusia yang tidak sealiran bertemu baik dari fizikal atau pun minda!

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alaikum salam pakcik Din.

      Ya betui tu Pak Din. Orang yang kemaruk cinta memang pelik semacam "orang gila". TAPI Bahlul tu BUKAN bahlul macam 99.9% orang kita paham yakni orang yang bodoh, jahil !

      Bahlul adalah bekas orang besar (pembesar) yang punya karektor ! Bahlul tu adalah contoh nyata - dia lebihkan cinta kepada Allah & bukannya gila kuasa - pesyen orang-orang yang kejar dunia ..orang yang gila kuasa, tamak harta benda, pengaruh, sokongan, orang besar yang kalau boleh nak 'mati pucuk' kuasa !

      Hanya yang dipahamkan oleh Allah, baru boleh paham apa tersirat @pelik pada pandangan orang ramai ! Least to say, janji kita betui pada pandangan, penilaian, keputusan Allah, WALAU PUN majoriti manusia memulau, meminggir, merendahkan kita, kan ?

      Delete
    2. aya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete

Comment as you like... Tulislah seikhlas hatimu!