15 February 2012

Valentine's Day tu Biar la Orang Lain Sambut. Lu orang Islam Tak Payah Sibuk Sambut Valentine's Day la, mamat !!



Saint Valentine's Day, ringkasnya Valentine's Day, adalah diraikan pada setiap 14 haribulan Februari merupakan 1 hari khas atau hari istimewa yang ditunggu-tunggu oleh penganut Kristian untuk mengenang jasa bakti seorang pejuang Kristian Christian (martyrs) yang bernama Paderi Valentinus. Ia dimulakan oleh Pope Gelasius I pada tahun 496 Masihi. Ia bagaimana pun telah dihapuskan daripada kalendar umum para paderi Rom (General Roman calendar) dalam tahun 1969 oleh Pope Paul VI

Valentine's Day disambut di seluruh dunia khasnya di negara Barat (West) walau pun tiada lagi dikhaskan cuti sempernanya sebab ia jatuh pada hari berkerja. Valentine's Day masih dirujuk sebagai hari kekasih ini dikatakan berhubungkait sebuah cinta romantika si kalangan bangsawan dan ini pernah ditulis oleh penyair tersohor ketika pada zaman pertengahan (High Middle Ages) di Eropah itu iaitu Geoffrey Chaucer. Tradisi "courtly love" seperti menghantar bunga-bungaan dan hadiah, mengutus surat cinta & bermadah seterusnya berkembang pesat di kalangan orang umum sehinggalah ke hari ini.


Jelas, ia lebih kepada subuah budaya (Barat) yang tidak wajar diikuti oleh penganut Islam yang penting akidah & akhlak. Mungkin Hassan Ali ada doa sesuai untuk kita mengangis beramai-ramai semperna remaja & generasi umat Melayu-Islam tidak lagi meraikan Valentine's Day ... just FFs of it. Biarkan budaya tu disambut oleh Semi Belu, Lim Guam Eng, Chai Soi Lekk, orang kafir (yang tak beriman kepada Allah) saja. Kita orang Islam tak perlu la kalut nak tumpang sekaki nak berseronok sekali pada 14 haribulan Februari tu. Hari-hari lain pun kita boleh bermadu kasih dengan cara kita orang Islam.

Cheers to mr. Pak Belang yg hensem... hehe... sorry, gua main rembat Mezut Ozil kat atas ni ... demi kebenaran Islam, bro!

P/S :

So is this f*****g love on Valentine's Day. It must not paint a rosy picture to us Moslem as this culture is not really showing the naked truth of it. We just need keep the faith & believe in Allah, please! Sekurang-kurangnya Mesut Ozil, pemain kelab bolasepak terkemuka dunia Real Madrid, dia faham Islam & dia terus terang dalam Tweetnya dia tak meraikan Valentine Day. He believes in Allah, the One & Only God, dalam Islam maka Valentine's yang berasal unsur kepercayaan Kristian & budaya yang karut tu dia tak sambut kononnya hari istimewa tu. Come on guys, rich & famous people like him pun tak rasa ralat tak sambut Valentine's Day kenapa perlu kita? Berbanggalah dengan nilai hidup Islam yang kita cintai & amalkan sehingga ajal kita.
  

No comments:

Post a Comment

Comment as you like... Tulislah seikhlas hatimu!