23 March 2013

Orang jahat pun tolong up ini agama Islam, lu apasal lag behind? Takut? Mari la, join !


Aloha !! yeah, i know... I've been idle for ages... Sorry guys!  Still can't write much but this ...




Orang UMNO memang jahat. Dari ketua nya sampai ke anak buah nya. Semua jahat belaka. Beberapa hari yang lalu saya terima text sms yang mengajak pergi menonton video special di Kelab K Melawati. Text itu menyatakan bahawa sesiapa yang mempunyai roh perjuangan mesti tonton filem ini. Inginlah saya menyatakan bahawa jika seseoarng itu mempunyai roh perjuangan yang didirikan di atas keyakinan dan kepercayaan-

(1) mereka tidak merakamkan video (lucah.. i add)
(2) tidak menyunting sebuah video aib
(3) tidak akan mengajak orang lain
(4) yang ada roh perjuangan akan enggan melanggani perjuangan lucah yang menjijikkan.

Apa yang Wan Azizah dan anak Anwar Ibrahim telah lakukan kepada kamu? Orang Melayu apa yang tergamak melakukan demikian?

Saya berjumpa dengan seorang peguam India yang menyatakan dia tidak kira jika Anwar is a bloody fucker, tapi dia tidak dapat menerima kezaliman yang diperlakukan keatas keluarga Anwar. demikian juga, saya ada seorang rakan jutawan India yang hairan melihat ibu nya mendoakan Anwar Ibrahim. Lantas dia bertanya- "Mengapa mahu mendoakan Anwar sedang Anwar terpalit dengan pelbagai tuduhan yang mungkin benar atau mungkin palsu? Ibu nya menjawab, "Kerana dia tidak dapat menerima (orang &)  pemerintah menzalimi keluarga Anwar Ibrahim. Hanya orang Melayu UMNO yang jahat yang tergamak melakukan demikian".

Kamu boleh mengaibkan Anwar Ibrahim sedangkan perkara yang serupa boleh dilabelkan kepada Najib. Najib pun hero dalam bab penyundalan ini. Semua rakyat Pahang pun tahu. Tapi saya tidak ada masa untuk menghuraikan mengenai perilaku ‘murni’ Najib Tun Razak. Ianya tidak releven kepada matlamat membina sebuah kerajaan yang baik.

Dalam bab ini, saya kira Najib gagal. Sebagai pemimpin dia gagal memimpin. Nokhtah. Najib gagal membentuk kerajaan yang baik bahkan rakyat hidup dalam keadaan dimana rule of law musnah sama sekali. Mana ada undang2 jika kerajaan yang berkuasa membiarkan suatu golongan rakyat mengkasari, mengugut, mencedera sebahagian rakyat yang lain? Dibawah Najib dan menteri dalam negeri yang bodoh, kita sekarang sedang menyaksikan the breakdown of law and order.

And here some excerpt from MAZA,
Pandangan Ibn ‘Abbas itu ada benarnya. Ketika negara dalam krisis kepimpinan, pemimpin yang selamat ialah pemimpin yang berkemampuan yang digesa oleh rakyat untuk memimpin mereka. Ini lebih baik dari pemimpin yang mengambil kedudukan dalam keadaan rakyat masih terpinga-pinga. Ya, walaupun pemimpin penyelamat semasa gawat juga diperlukan, namun sangat terdedah kepada pelbagai fitnah dan ketidakpuasan hati rakyat.

Hal yang sama kita lihat berlaku kepada Presiden Morsi di Mesir sekarang. Oleh kerana banyak dan tingginya ‘expectation’ rakyat, di samping kekangan pelaksanaan yang ada disebabkan saki baki regim yang lepas dan pengalaman yang belum cukup baik, maka ia merupakan saat yang paling mencabar dan mudah disalahfahami. Dr Morsi akhirnya dilihat terpaksa bertindak dengan gaya yang sedikit sebanyak ada persamaan dengan regim Mubarak yang lepas. Di samping al-Ikhwan al-Muslimin yang berpecah dan mempunyai beberapa pendekatan yang kontroversi dalam politik perubahan.


Keadaan ini kadang-kala menunjukkan ada baiknya tokoh-tokoh gerakan Islam dan ilmuwan dalam masa transisi (transition period) politik berjalan hendaklah bersabar dengan memberi laluan kepada pihak lain terlebih dahulu. Apa yang penting hendaklah dipastikan pihak lain tersebut mendokong hasrat perubahan kepada yang lebih baik. Selepas tempoh yang rumit dan mood rakyat hendakkan perubahan yang seterusnya, maka di situ mungkin peranan tokoh-tokoh yang berwibawa akan lebih berkesan. Mungkin laluan terpaksa diberikan kepada orang yang kurang kualiti tetapi mampu menjayakan perubahan yang seterusnya.

Nabi menyatakan kadang-kala orang yang jahat secara tidak langsung dapat membantu agama. Sabda Nabi s.a.w:

“Tidak akan masuk syurga melainkan orang yang beriman, dan sesungguhnya Allah (kadang-kala) menolong agama ini dengan lelaki jahat
                                                                    (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)


p/s: 

Frankly, me a very bad man, you know. Maybe, i was a sinner (& still am) with slim to none hope to enter the must-be-lovely heaven up there for what all i've done wrong. So be it if that's my fate. Yeah, gua hanyut selama ni. Gua kalah dengan tarikan nikmat-Mu. Forgive me, o' Allah ! Here sincerely hoping !

BUT , no i won't drag others to Hell either by advocating, doing the same mistakes. One of them was to pick " the devil we know" Um-No as our people leaders...again & again? No chance in hell! Gua harap gua la orang jahat itu yang akan tolong sapa jua yang mendokong perjuangan & kemenangan agama-Mu. Gua harap gua leh masuk "golongan yang minoriti" tu jugak, Allah's willing.

Goddamnit UmNo are worst, imo. For what they did to us all this while - bad governance, injustice, misled, lies, wild accusations. Let's they lose for a change for us to have a better life & better conducive ambiance for Islam to grow! Hopefully, it happens in my lifetime ... o' Allah ! Ameen! 


6 comments:

  1. i'm a sinner myself but count me in, bro! i'm with you..together we fight even if i'll be the last man standing..insyAllah.
    ABCD.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Don't feel sorry too much, bro, we're after all just humans. For this life is too short to rue things all days & nights but do nowt to correct it. Don't be a bitter man but you can be 1 better man. Insya-Allah we'd make the most of this life & make it to Eden!

      Delete
  2. A'kum Hanz

    Yang pasti hanya syaitan yang suka adu-domba dan mengajak manusia ke jalan kejahatan. Nokhtah!

    ReplyDelete
  3. Wslm wbth dear uncle !

    Tu pasti. Saya jahat tapi nanti di akhirat depan Allah saya dah tak leh salahkan setan setan tu semua dah. Termasuk seltan, setan bertopeng manusia & all.

    Hanya atas dunia, whilst nyawa dikandung badan, saya leh salahkan setan supaya saya sedar diri, fikir, apa patut saya buat & tabley buat. Just as a deterrence kita tak leh ikut perangai setan yg sesat lagi menyesatkan!

    ReplyDelete
  4. Bhai Hanz...

    Walaupun gua banyak mengarut... tapi gua insyaAllah tak buat kerja bangang camtue... Moga Allah Taala selamatkan gua didunia dan diakhirat....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Er, lu tolong ar define "mengarut" & "kerja bangang tu", leh? Bukan ker, it goes hand in hand in the same line? Haha.. gotcha! Gua gurau aje !

      Tapi ya gua paham apa lu surat & siratkan tu...In fact, dalam kita ingat kita dah okay (ilmu tinggi,iman penuh, amal bagus), in state of berjaga-jaga drp terbuat dosa silap, since kita dah terdidik dgn baik in our upbringing + leh jaga segala makneka amalan fardhu individu for ages...who knows, yet still kita terlepas pandang, terbuat gak dosa silap secara tak sedar/ sengaja. Mungkin tu dah mukim iman yg setakuk tinggi drp biasa biasa tu TAPI nevertheless kita kdg kdg tersilap gak & the of the day kita perlu sentiasa muhasabah & bertaubat !

      Delete

Comment as you like... Tulislah seikhlas hatimu!