08 May 2009

Oh no! now i am in trouble.

One day Prime Minister was out jogging and accidentally fell from a ridge into a river. Three boys, playing along the river, saw the accident. Without a second thought, they jumped in the water and dragged the wet PM out of the river. After cleaning up he said, "Boys, you saved the Prime Minister of Bolehland today. You deserve a reward. You name it, I'll give it to you." The first boy said, "Please, I'd like a ticket to Disneyland!" "Oh that is easy! I'll personally hand it to you," said Prime Minister. "I'd like the post of MB of Silver State," the second boy said. "Oh that's strange! You are so ambitious. But here in Bolehland & whilst i am on the reign, it is possible to do so. I'll buy the opposition representatives myself and give the state to you. But you better keep this a secret between us," said the grateful Prime Minister. "Hmmm... after a long thought, I'd just like a wheelchair with a stereo in it," said the third boy wearing his dad's t-shirt on. "I'll personally ... wait a second, son. You're not handicapped!" "No! but I will be when my dad finds out I saved you from drowning." OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO Suatu hari, Perdana Menteri sebuah negara Serba Boleh terasa nak keluar jogging meyusuri tepian sebuah sungai dan beliau pergi seorang diri sahaja tanpa 'bodyguard' beliau. Beliau yakin sangat keselamatannya terjamin kerana menyangka beliau disukai rakyat jelata. Entah bagaimana, beliau tersepak batu agaknya, maklumlah sekali sekala nak bersukan, beliau hilang kawalan dan terbabas. Beliau jatuh ke dalam sungai yang agak dalam dan deras arusnya. Malangnya, beliau tidak berapa pandai berenang rupanya. Nasib baik ada tiga pemuda yang sedang mandi manda di sungai dan nampak kejadian itu. Pemuda yang baik hati pun tanpa buang masa terus menolong Perdana Menteri Serba Boleh dan membawa beliau ke tebing sungai. Sambil mengibas-ngibas pakaian beliau yang sudah basah lencun itu, beliau berkata, "Pemuda harapan bangsa, tahukah anda sudah menyelamatkan saya, Perdana Menteri negara Serba Boleh? Anda layak mendapat rasuah..eh silap...anda layak mendapat hadiah. Sebut sahaja akan saya tunaikan." Pemuda bertiga itu terkejut pada mulanya, tak sangka beliau Perdana Menteri. Maklumlah rupa tiada, hidung belang, perut pun boroi macam tak percaya sahaja. Akhirnya mereka yakin cakap beliau dan berkata pemuda no. 1,"Kalau begitu berikan saya 10 tiket ke Disneyland di Miami, nak bawak keluarga sekali, dan duit perbelanjaan yang secukupnya." "Iskkkk..senang saja tu. Saya akan belikan 10 tiket itu dan serahkan sendiri kepada kamu." kata Perdana menteri dengan bongkaknya. Pemuda no. 2 berkata,"Saya nak jawatan Menteri Besor Negeri Cek Timah. Berbanding dengan Dr. Feelgood Zam, bagus lagi saya." "Eh pelik permintaan kamu ni. Tapi tak apalah, akan saya tunaikan juga demi janji saya walaupun saya terpaksa membeli 3 ekor ADUN katak demi merampas Negeri Cek Timah." "Hah kamu pula?" tanya Perdana Menteri kepada Pemuda no. 3 yang daripada tadi nampak gusar dan tak senang duduk. Pemuda no. 3 terkial-kial memikirkan apa yang dia mahukan dan akhirnya berkata," Bagi saya satu kerusi roda cukuplah!" Perdana Menteri tersenyum "Eh kamu tak cacat apa-apa pun. Baik sungguh kamu ni! Kamu nak berikan bapa kamu yang ...sakit ya?" Atau emak kamu? Ceritakanlah!" "Ya saya memang tak cacat dan alhamdulillah keluarga saya semua baik dan tak juga cacat. Tetapi saya ingat saya akan dipatah kaki oleh bapa saya jika dia tahu saya menyelamatkan orang yang dia sangat benci di negara Serba Boleh ni daripada terbunuh mati lemas." .......................................................................................................................................................................

No comments:

Post a Comment

Comment as you like... Tulislah seikhlas hatimu!