12 August 2009

H1N1 ...

Influenza A (H1N1) virus adalah sub jenis "influenzavirus A" yang juga adalah punca lazim (common cause) bagi selsema (flu) terhadap manusia. Sesetengah punca penyakit (strains) H1N1 adalah lumrah (endemic) kepada manusia dan mengakibatkan hanya sedikit (small fraction) tanda-tanda penyakit selsema (influenza-like illness) dan juga sejumlah besar (large fraction) semua jenis selsema bermusim (seasonal influenza). Punca atau 'strains' H1N1 kini adalah secara kasarnya terbentuk daripada sebahagian jangkitan selsema manusia (human flu infections) dalam tahun 2006. Lain 'strains' H1N1 adalah yang biasa dijumpai (endemic) pada selsema babi (swine influenza) dan juga pada selsema burung (avian influenza). World Health Organization telah mengistihar wabak baru selsema babi (a new strain of swine-origin H1N1) sebagai serius (flu pandemic) yang melanda sebagian besar dunia.  Adalah dikesan ia adalah hasil mutasi (mutation) daripada 4 jenis punca lazim (four known strains) iaitu: (1) influenza A virus, subtype H1N1 yang biasa (endemic) menjangkiti manusia; (ii) endemic pada burung; (iii) 2 endemic pada babi (swine). Pakar menyatakan medium pemindahan wabak H1N1 ini adalah manusia-kepada-manusia atau melalui udara. Ia tidak berjangkit melalui pemakanan produk daging babi yang dimasak (cooked pork products). 

Justeru, kerana ia satu wabak sedunia maka kita sebagai umat Islam wajiblah mengetahui, memahami dan berusaha mencegah diri daripada kebinasaan ini dengan cara-cara yang diredhaiNya. Kita tidaklah boleh berserah diri (tawakal) tanpa usaha yang sebaiknya (termampu). Usaha seperti amalan pemakaian topeng menutup hidung dan mulut (facemask) pada setiap masa untuk mencegah jangkitan wabak ini. Dan kita seboleh-bolehnya mengelak diri daripada melakukan atau melibatkan diri dalam aktiviti luaran (outdoors) atau di kawasan umum, yang disyaki H1N1 boleh mudah menular. Penjagaan kesihatan melalui pemakanan seimbang juga perlulah dititikberatkan supaya imuniti atau antibodi badan kita taidak mudah jatuh sakit san seterusnya kita mampu mencegah jangkitan selsema babi ini. Kebersihan diri dan tangan adalah disarankan untuk diamalkan.

Ini adalah antara yang kita mampu buat selaras dengan konsep hidup kita kerana Allah. Apa pun, wabak H1N1 ini adalah satu musibah yang sememangnya sifatnya menyusahkan atau mampu mengakibatkan kematian.  Dan kepada manusia yang beriman kepada Allah, kita wajib redha dan terima ini sebagai ujian keimanan kepadaNya dan ia bukan sebagai bala Allah yang hanya semata menyusahkan umatNya atau sebagai hukuman yang membebankan lagi menyesatkan umat yang tidak percayakan Allah.       

 

5 comments:

  1. apa yang kita tengah buat sekarang adalah menunggu vaksin

    tapi orang kita sebenarnya menunggu h1N1 merapati kita

    visit

    http://melodymockers.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. tunggu vaksin tu tak pa lagi la kalau kita sendiri buat apa yg boleh cegah wabak ni.
    Tapi kalau tak buat apa yg patut untuk cegah tu tak boleh aa.

    Kucing Parsi.. ok ker? sihat? moga kamu sihat & bahagia selalu.

    ReplyDelete
  3. hanz, cpj nak tanya pasal ada orang kata ini semua perancangan yahudi yang menyebarkan virus ini supaya orang Islam disuntik dengan vaksin drpd sumber yang haram, dan lagi yahudi dapat untung dengan penjualan ubat-ubatan dan vaksin itu, betul ke ni, boleh pakai ke pendapat ni hanz?
    tanya pendapat hanz...

    ReplyDelete
  4. kalau ikut tahap pemikiran & tipu daya kaum Yahudi fahaman Zionis, riba pun diorang ni tau & amal larangan riba yg diharam dlm. ajaran asal kitab Taurat (sekarang kitab Taurat diorang kata tu yg asal tapi entah ler). Tapi yg peliknya, diorang sendiri menganjurkan & memperluaskan sistem riba (halalkan) dlm amalan perbankan konvensional dll. drp dulu sampai sekarang.

    Ok..kot diorang ni nak per'dajal' semua orang termasuk umat Islam dgn menyebarkan segala meknah spt. virus H1N1, mmg sukar dibuktikan. Melainkan ada pengakuan yg terlibat dlm komplot tu atau pembongkaran maklumat oleh gerakan penyiasatan sulit spt. CIA dll. Vaksin tu kalau ikut penawar (sementara & kekal) hasil ujian klinikal. Jadi asas 'strain' drp binatang babi yg jijik tu, maka kena uji & proses vaksin drp sumber darah babi juga...Tu yg hanz fahami tanpa ragu-ragu lagi...maka sapa dapat formula efektif untuk vaksin ni? Mungkin dah ada vaksin ni pasal ada negara dah siap-siap beli early edition vaccine ni mostly European countries...untuk kegunaan rakyat negara diorang ajer la. Sapa keluarkan (manufactured)? Ada ker pihak Zionis berkepentingan di sin? Mungkin ada..tapi tak ada bukti ajer...apa pun hanz kata...Allahu aklam...segala penyakit ada ubatnya..kecuali maut, kan? Aids pun dah ada ubat cuma byk antara kita orang biasa ni tatau kot.

    sekian dimaklumkan, cpj!

    ReplyDelete
  5. terima kasih hanz...tu pendapat yang bernas tu...kita ni umat Islam dah jadi ibarat buih di pantai, walaupun bilangan banyak tetapi hancur lebur bila dilanda ombak.Sedihnya...bilalah kita boleh jadi"Ummatan Wasata".

    ReplyDelete

Comment as you like... Tulislah seikhlas hatimu!