06 December 2009

To Win Battles is to Score Many Goals (Nak menang, kena skor gol)



Suatu perlawanan sukan seperti bolasepak adalah juga suatu peperangan (battle) yang sentiasa memerlukan kualiti disiplin ilmu, sikap dan keyakinan yang tinggi. Di dalam dunia bolasepak, kekuatan fizikal seperti kecergasan yang tinggi, susuk badan yang mantap, atau kelajuan pecutan pemain sahaja adalah tidak mencukupi untuk layak bermain, jauh sekali menjamin memenangi perlawanan (They can run all day, headless chicken like). Pemain terkemuka  dunia adalah mereka yang berjaya dalam banyak aspek. Mereka hebat kerana mempunyai pakej lengkap sebagai seseorang pemain bintang terutama bakat semulajadi, kecekapan dan konsistensi (With all the package they'd play consistently good games week in week out, plus they can do some magical moments too). Begitupun, aspek disiplin seperti menjaga masa latihan dan pemakanan, adalah penting untuk memacu seseorang pemain ke tahap yang lebih baik.
Seterusnya, formula kejayaan sesuatu pasukan seperti Manchester United, Barcelona dan Real Madrid, adalah daripada kombinasi kebijaksanaan dan ketepatan Pengurus Pasukan (Manager) dan Ketua Jurulatih mencongak strategi taktikal, selain menetapkan disiplin latihan harian, menjaga pemakanan (diet), ditambah sokongan infrakstruktur dan kewangan yang kukuh daripada pihak atasan. Keputusan perlawanan-perlawanan semasa adalah tanda aras prestasi dan potensi sesebuah pasukan. (It's all about digging good results in this business, no matter how). Tanpa 'result' yang baik, 'manager' mungkin akan dipecat dan diganti dengan seseorang lain yang dipercayai mampu mencapai target pasukan. Semua pemain termasuk kapten pasukan tidak terlepas daripada membawa tanggungjawab ini demi objektif bersama. Kegagalan dan kelemahan akan hanya mengundang penyingkiran atau diketepikan daripada beraksi di medan perjuangan sebenar (not included in the 1st team or constantly warm the bench or consider to be sold and awaiting offers from other teams).
Kejayaan pasukan adalah diutamakan melebihi daripada mana-mana 'Manager' atau semua pemain pujaan ramai (The club/ team is bigger than any individuals of the club). Ketaatan (wala) peminat pasukan mahupun pemain dan 'Manager' adalah sebahagian daripada keperluan yang melengkapi misi dan visi pasukan. Kepercayaan (thiqah) peminat dan penyokong pasukan terhadap kemampuan seseorang 'Manager' yang dipilih atau dilantik, berserta barisan pemain pilihannya, juga adalah terbatas kerana yang lebih penting adalah apa yang terbaik untuk pasukan. Maka seseorang 'Manager' perlu  bijak memanfaatkan cabaran dan peluangnya, dengan mengadun segala formula (Good managers are always enterprising and show plenty of character and resilience) menjana tabiat kemenangan (To win game is to score more points/ goals than our opponents, right?).
 'Manager' tidak harus cuba mempergunakan ketaatan (wala) dan kepercayaan (thiqah) para penyokongnya untuk menutup kelemahan dan kegagalan prestasi kepimpinannya (They've to weather all critics for the sake of the team, not accusing some faithfuls of not respecting them as their leaders).  Justeru, faktor wala dan thiqah tidak harus dijadikan senjata ugutan oleh mana-mana 'Manager' untuk menutup kelemahan sendiri dengan cubaan mengancam keharmonian semua pihak dalam pasukan dan seterusnya menjejaskan keputusan dan prestasi pasukan. Hanya mereka yang lemah memberi pelbagai alasan untuk terus menempatkan diri di persada perjuangan (They may have the injection but it doesn't seem to have done the trick really. Buying their time is a clear stumbling block for team's progress. Wheras, any good leadership who like to review his own performance, will surely think of any issues as momentous, correct things up, then the team would surely look lively and roar out of the blocks, hopefully the strikers do some fantastic turns and emphatically finish their chances away into the back of the net....GOALLLLLLL).
Pengurus (Manager) adalah sekadar pemimpin yang diamanahkan jawatan dan kuasa dalam melakukan tugasan penting dalam pasukan. Mereka harus sentiasa bersedia dan mampu merealisasikan agenda perjuangan pasukan kerana mereka sentiasa dipantau dan dinilai oleh orang sekelilingnya. (They must adamant that tougher ties await and that was never more in evidence than recent issues. They must realise the team can not continue riding on the crest of a successful wave).
Jangan melepaskan peluang di saat kemenangan sudah menghampiri dan terbayang. Sesungguhnya  apapun medan perjuangan sama ada sukan, politik atau peperangan kini menuntut kebijaksanaan pemimpin dan ia tidak akan sekali-sekali menyantun kelemahan dan kegagalan dalam membuat sesuatu keputusan penting dengan tepat atau lewat bertindak (We can't afford to start to lose our ways as the opponent'd grow in confidence in the middle of the battle fields and take control the situation).

2 comments:

  1. "Hanya mereka yang lemah memberi pelbagai alasan untuk terus menempatkan diri di persada perjuangan"

    Hehe...N3 menarik ni!...ada macam-macam kelemahan yang menjadi alasan untuk kalah.

    1. Lemah Fizikal
    2. Lemah Mental
    3. Lemah Emosi
    4. Lemah Psikologi
    5. Lemah Ilmu
    6. Lemah Kemahiran
    7. Lemah Strategi
    8. Lemah Tenaga
    9. Lemah Deria
    10.Lemah Aura
    11.Lemah Logistik

    Macam-macam lagi kelemahan yang ada, memang manusia lemah bila perbandingannya dengan Tuhan.Tapi kita hidup bersaing dengan manusia, bukan bersaing dengan Tuhan.Asas kekuatan yang Tuhan beri kepada manusia tu lebih kurang sama, cuma usaha dan ikhtiar kita yang akan membezakan antara manusia dengan manusia yang lain.Cukupkah usaha dan ikhtiar kita untuk meraih kemenangan? kihkihkih...fikir-fikirkanlah...

    ReplyDelete
  2. cikgupj, tu ler sebabnya hanz conclude begitu...sememangnya manusia ni (termasuk aku ni),kalau tak selalu pun, kdg kdg tu bagi perlbagai alsaan/ dalih bila kita tak mampu yg sebenarnya kita mampu, hanya semata-mata nak tipu diri sendiri/ sedapkan hati/ cover kelemahan diri etc.

    Sesiapa juga harus jiwa besar & ngaku kesilapan/ kelemahan ATAU sekurang-2nya harus cepat-2 buat pembetulan/ repair the damage effect/ impak kerosakan etc.

    Walaupun entri seakan sketsa kepimpinan tetapi ia juga boleh dijadikan teladan untuk kita semua, harapnya.

    ReplyDelete

Comment as you like... Tulislah seikhlas hatimu!