02 November 2011

Fitnah itu Memburukkan Seseorang Tanpa Fakta. Politik lebih kepada Mengumpat?


FITNAH itu FITNAH ini adalah suatu perkataan lazim dalam masyarakat kita terutama dalam persada politik perdana negara kita sejak ribuan tahun dahulu. Justeru, jangan kita menilai setakat puluhan tahun mutakhir sahaja atau sejak merdeka.


FITNAH adalah dipercayai berasal daripada bahasa Arab sebelum diadaptasi (dimutasi?) atau diiktiraf sebagai perkataan rasmi dalam Kamus Dewan Bahasa. Memfitnah diertikan sebagai:



Memfitnahmembuat fitnah; memburuk-burukkan nama orang dsb; menuduh (kerana tujuan jahat): Dia mencuba ~ aku, supaya aku ditangkap polis.





والفتنة أشد من القتل / والفتنة أكبر من القتل



Terjemahannya "FITNAH itu lebih dahsyat dari pembunuhan" 

dan,

 "FITNAH itu lebih besar dari pembunuhan" 


(Surah Al-Baqarah: 191 dan 217)



Maksud FITNAH


Para ulama mentafsirkan dan menyimpulkan maksud FITNAH di dalam ayat Al-Quran  berkenaan dengan  beberapa maksud. Di antaranya ialah:
  1. Syirik atau Kufur.
  2. Penyeksaan golongan musyrikin terhadap org yang beriman.
  3. Usaha untuk memurtadkan orang Islam.
  4. Azab akhirat.
  5. Ujian dan bala bencana.
  6. Mewujudkan suasana masyarakat yg rosak yg menyeleweng.

Salah Faham tentang Maksud FITNAH


Sebahagian kita memahami bahawa FITNAH yg disebut di dalam ayat ini termasuk 'TUDUHAN' secara umum. Lantas kita apabila adnya sesuatu tuduhan yang berlaku walaupun sekecil mana sekalipun, kita terus berhujjah dengan ayat ini. Hakikatnya kita telah tersalah dlm berhujjah dengan ayat ini. Ini kerana tiada seorang ulama pun (setakat penelitian saya) yg mentafsirkannya dengan makna tuduhan.


Imam Jalaluddin AsSuyuthi di dalam kitabnya 'AL-ITQAN' menyebut bahawa kalimah FITNAH digunakan di dalam Al-Quran dengan 15 maksud, tetapi tidak ada maksud "TUDUHAN".


Dari sudut bahasa arab pula, kalimah FITNAH mempunyai banyak maksud tetapi juga tidak ada maksud 'TUDUHAN. (Lihat Qamus Muhith ms 1100)  


SUMBER: http://al-muqry.blogspot.com/2008/11/salah-faham-maksud-fitnah.html




FITNAH itu adalah KEJI / Berdosa!


FITNAH terjadi apabila seseorang antara kita berkata/ menceritakan sesuatu perkara kepada orang lain tetapi sebenarnya dia hanya berdusta/ berbohong/ membawa berita palsu semata-mata. Sekadar memburuk-burukkan seseorang!?



Imam Ghazali dalam buku Ihya Ulumuddin menjelaskan perbuatan membocorkan rahsia orang lain dan menjejaskan kehormatannya dengan cara membuka rahsianya yang tidak mahu diketahui orang lain dianggap sebagai perbuatan mengadu-domba dan fitnah. Mengenai berita benar dan berita tidak benar yang disebarkan tanpa kebenaran atau kerelaan orang berkaitan, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: 


“Adakah kamu semua mengetahui apakah ghibah (mengumpat)?". Sahabat menjawab, "Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui". Lalu Baginda s.a.w. terus bersabda, "Kamu berkata mengenai saudara kamu perkara yang tidak disenanginya". Lalu ditanya oleh seorang sahabat, "Walaupun saya berkata perkara yang benar-benar berlaku pada dirinya?"Rasulullah s.a.w. bersabda selanjutnya, “Jika kamu berkata mengenai perkara yang benar-benar berlaku pada dirinya bererti kamu mengumpatnya, jika perkara yang tidak berlaku pada dirinya bererti kamu memfitnahnya.” (Hadis riwayat Abu Hurairah)




p/s:  Defamation or Fitna is seemingly accepted in politics of today. Just like the corruption in leadership or business in the country. It is so pervasive that it is accepted as the way to do  business or to be a successful man? The truth is we must willing to learn & know what right than wrong. Then, do it the right way accordingly to Islam rules & tenets, right~!  

2 comments:

  1. politik memang mcm tu...mrosakkan pesatuan ummat...
    fitnah dan politik xleh nk elak dan x leh nk pisahkan..

    ReplyDelete
  2. Kita tinggal lagi nak kena ubah cara berpolitik yang lebih terarah Islamik...sebab Islam itu syumul, kan? Tak terlibat/berserah boleh saja, tapi, kita akan di'penggal' oleh penzalim yg berleluasa. Ya, ni antara fitnah akhir zaman maka perlu tak kita 'khlawat' di gua untuk mengelakkannya? Sebahagian kita mungkin mampu.

    ReplyDelete

Comment as you like... Tulislah seikhlas hatimu!